zaterdag 25 februari 2012

Wortelsoep

Het nieuws van prins Friso heeft mij vandaag zeer aangegrepen. Een vakantie, familiereünie, is in een groot drama uitgelopen. Wat een nachtmerrie moet dat zijn voor zijn vrouw en kinderen en voor onze koningin, een verslagen moeder. Zo wordt je weer geconfronteerd met hoe broos het leven is en hoe veel wij er van mogen genieten, op een goede manier.

En genieten, dat proberen we zeker te doen. Vandaag is de voorjaarsvakantie begonnen! De jongens waren er aan toe, ze zijn al dagen niet zo fit en ze zijn moe. We houden de vakantie lekker rustig, ik heb wel elke dag even iets leuks gepland, ochtendje Ikea, dagje bezoek, middagje bowlen en even leuk logeren bij opa en oma. En dan is de week ook weer voorbij.

Om de vakantie in te luiden, eten we vanavond pizza! Lekker, ik ga zo de keuken in om de pizza te bekleden. Vaak maak ik het deeg zelf, maar vandaag heb ik weer eens een gemakkelijke "uitrol pizza"... ik hoef hem dus alleen met allerlei lekkers te bedekken. Om te compenseren (voor het gebrek aan "verantwoord" voedsel), heb ik vanmiddag wortelsoep gemaakt. Klinkt niet erg lekker he? Maar de kinderen zijn er dol op en zo krijgen ze toch nog een hele hoeveelheid groente binnen.

Wortelsoep

1 kilo geschraapte wortelen
1 grote ui
2 aardappels geschild en in stukken gesneden
2 teentjes knoflook
1 blokje groentebouillon
1 maggiblokje
1 beetje olijfolie
geraspte italiaanse kaas (grana padano)
peper en zout



De ui snipperen en samen met de knoflook fruiten in de olijfolie. Ondertussen kook je ruim een liter water in de waterkoker. Als de ui goudbruin is voeg je de wortels en de aardappels toe, dan de bouillonblokjes en het water. Laat een half uurtje koken en pureer alles met een staafmixer. Breng op smaak met peper en zout. Serveer in een bord met de kaas en eventueel wat kookroom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten