zondag 19 februari 2012

Oosterse kipfilet stengels met honing

Gistermiddag, aan de late kant, liep ik als een kip zonder kop door het huis... 2 van de 3 kinderen ziek, bergen was, bergen stof en bergen rommel... en ik moest ook nog met het avondeten beginnen... beginnen? ik moest zelfs nog bedenken wat ik ging maken. Van de kinderen hoefde ik niet veel medewerking te verwachten... want ja, ze waren ziek zwak en misselijk en hadden echt nergens zin in. Ik besloot eerst maar de berg boeken naast mijn bed eens op de ruimen, gezien dochterlief van 1 het leuk vindt om elke keer de stapel om te gooien en er op gaat zitten en slijmen, scheuren en opeten. Ik vond in de grote stapel een klein boekje dat direct mijn aandacht trok. Ja! dit boekje had ik eens gekregen van lieve vrienden voor mijn verjaardag... misschien zag ik er in de tijd niet al te fleurig uit, gezien de titel: "kleine gerechten voor mama's op de rand van een zenuwinzinking". Ach ja, wellicht een lieve manier om mij te vertellen dat ik echt mijn leven moest beteren? Nee, ik zal er maar niks achter zoeken, het was vast heel lief bedoeld.

Ik besloot even te gaan zitten en het boekje door te bladeren, mijn oog viel op een heerlijk-ogend recept... genaamd "kleefkip"... het zou een gerecht zijn om je handen bij af te likken (gezien je het met de handen mocht eten, aldus de schrijfster)... en ja! volop voldoening voor moeders, omdat de borden altijd leeg zijn! Dit had ik even nodig. Alle ingrediënten had ik in huis en moedig ging ik aan de slag!


De kip heb ik geserveerd met eiermie met wokgroente en zoete aardappeltjes uit de oven. Manlief en ik vonden de gerechten heerlijk... de kinderen... tja... de eerste woorden van onze oudste toen hij aan tafel kwam waren: "ik ben allergisch voor dit geurtje... dus ik ga dit niet eten!"... uiteraard is dit in ons huis ongewenst gedrag, meneer moest het gerecht dus proeven. Het bleek toch dat de kinderen te ziek waren om er echt van de genieten, de 2 zieken zijn uiteindelijk bijna zonder eten naar bed gegaan. Geen voldoening voor deze mama. Maar ik geef het niet op... dit gerecht ga ik vaker maken en perfectioneren en de volgende keer, zullen ze er (aldus DEZE schrijfster) echt van gaan genieten! Ik weet het zeker.


Ingredienten voor de kip:
- 4 kipfilets in reepjes
- 3 el vloeibare honing
- 2 el sojasaus
- 1 el mosterd
- 3 el zonnebloemolie
- 1 theelepel paprikapoeder
- 1 mespunt rietsuiker

De kipfilets in reepjes snijden, alle overige ingrediënten in een grote kom mengen en de kipfilet hierin minimaal een uur laten marineren. Doe daarna de kipfilet op een bakplaat in de oven op 250 graden. Na 10 minuten de kipreepjes omdraaien en weer bedekken met het restje marinade, met een beetje suiker er op. Dan weer 10 minuten in de oven. Het gaat als het ware karamelliseren, maar bij mij ging het iets te snel... in de gaten houden dus.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten